Gribskov Radikale Venstre

De mindre skoler som omdrejningspunkt

Ideen med skoler på flere matrikler er forkert udtænkt.

Det må være noget embedsværket har lært om på et kursus en gang, for jeg har aldrig hørt en politiker, skoleleder eller lærer ønske disse hybridskoler af et godt hjerte. Problemet er helt åbentlyst, at det ikke er godt at have skoleledelsen siddende i en anden - større - by.

Heldigvis findes der en løsning, og det er det jeg går til valg på. Jeg bruger eksemplet Ramløse, men det er samme ide alle steder. Jeg foreslår at man sammenlægger alle institutioner i Ramløse: Skole, børnehave, integreret institution, idrætshal osv. Alle disse aktiviteter skal ind under den samme leder, som bliver leder af 'Ramløse Børneby'. Personen bliver altså chef for alle lærere, FO personale, børnehavepersonale, personale i sportshallen osv.

Det giver et par umiddelbare fordele: For det første er der en leder lokalt på matriklen - dvs. ingen 'fjernledelse' fra Helsinge. Det giver lokal forankring, og mulighed for større lokale aktiviteter, f.eks. i forbindelse med 'Stafet for Livet' osv. Der er også mulighed for besparelser, f.eks. sommerferie sammenlægning af børnehave og FO, inddækning ved langtidssygdom osv. Endvidere bliver der mulighed for mere effektiv udnyttelse af lokaler. Jeg er helt sikker på at dette mere end sikrer økonomien for skolen i Ramløse.

Før implementeringen af 'Ramløse Børneby', 'Blistrup Børneby' osv. skal alle parter i lokalsamfundet naturligvis inddrages og høres. Det er vigtigt, at idéen har lokal forankring - ellers fører det ingen vegne.