Gribskov Radikale Venstre

Kultur 08. november

Gribskov som kulturkommune

I en kommunal valgkamp fylder kulturen ikke meget – det gør den til gengæld til dagligt og ofte uden, at vi tænker nærmere over det. Vælgerundersøgelser angiver ofte, at hvis der skal spares, så kan der spares på kulturen – besparelser, der så kan bruges til gavn og glæde for dem, der ikke har fået nok kultur. Så paradoksalt kan det formuleres. Derfor satser jeg hele butikken på (igen) at bruge pladsen på at skrive om kultur og hylder gerne de mange frivilliges bidrag til kommunens kultur- og foreningsliv – ingen nævnt, ingen glemt.

Gribskov Kultursal er kommunens fineste teater- og musikhus. Ramløse-scenen aftvinger den største respekt. De skal vide og mærke, at de værdsættes og skaber værdi. Gilleleje Kulturhavn, Helsinge Bibliotek og BLIK i Græsted er gode eksempler på moderne biblioteker, der evner at samarbejde med andre uddannelses- eller kulturinstitutioner og aktive borgere, der frivilligt og mangfoldigt bidrager til, at livet bliver større; at man sammen finder løsninger på det, der er vigtigt, og sikrer, at alle har lige og fri adgang til alene eller sammen med andre at blive klogere, dygtigere og selvhjulpne. Bibliotekernes rolle som nutidens forsamlingshuse eller åbne borgerhuse skal og bør understøttes – både i de tre "store byer" og i lokalsamfundene.

Der findes folk, der synes, at kunst og kultur er "noget", vi først skal beskæftige os med, når alt andet er betalt. Velfærd først. Tak for kaffe, siger jeg. Det er omvendt. Kultur skaber velfærd og er derfor dybest set selvfinansierende. Det skal bare ses i et overordnet og længere perspektiv. Et ordentligt kulturliv sikrer levende lokalsamfund, levende byer og en kommune, der emmer af liv, lys og lyst. Støt kulturen – vi har ganske simpelt ikke råd til at lade være. Giv kulturen din stemme – stem personligt på Thomas Frandsen.